Eigenlijk zouden we op een Grieks eiland zijn, in een super-de-luxe villa. Maar zoals wel meer dingen gaat dat even niet door. Dus gingen we op zoek naar een mooi alternatief. Dat werd een roadtrip door Nederland!

In een week toerden we door het land. Uiteraard met onze elektrische MINI.

Al te veel Nederlanders beseffen niet in welk heerlijk land zij het voorrecht hebben te leven

Jac. P. Thijsse in zijn boek Waar wij wonen (een eeuw geleden)

Drenthe

We begonnen met een bezoek aan de radiotelescoop bij Dwingeloo. We maakten een mooie wandeling door het Dwingelderveld.

Daarna reden we door naar Assen. Daar sliepen we twee nachten in City hotel De Jonge. De eerste avond gingen we uitgebreid eten bij Bij Jaap.

Heerlijk eten Bij Jaap in Assen

De volgende ochtend vertrokken we na het ontbijt naar Kamp Westerbork. Waar we niet helemaal rekening hadden gehouden is dat het terrein van het voormalige kamp nog op ruim 2,5 kilometer wandelen lag van het hetinneringscentrum waar we kaartjes voor hadden. Omdat alles vooraf gereserveerd moest worden hadden we een krap tijdschema.

We kozen voor een wandeling via de radiotelescopen naar het kampterrein. Wat was dat indrukwekkend. Het bezoek aan het herinneringscentrum lukte helaas niet meer qua tijd.

Na de wandeling snel door, want het was tijd voor een lunch bij brouwerij Maallust. Met een biertje en een tosti vulden we onze buik om vervolgens Veenhuizen te verkennen. Bijzondere plek. We bezochten ook het Gevangenismuseum, een aanrader met kinderen!

Friesland

De dag daarna rijden we door naar Bolsward. Niet rechtstreeks maar met een aantal leuke stops.

We rijden eerst naar het Woudagemaal in Lemmer. Helaas is deze door de weeks gesloten, van achter het hek bekijken we het imposante gebouw.

Het Woudagemaal in Lemmer

Vervolgens rijden we via de ‘kust’ naar een terrasje aan het IJsselmeer bij Warns. Dit adresje hadden we uit het boek Hidden Nederland. Een heel fijn plekje waar we een broodje paling en kibbeling aten.

We reden door naar Stavoren. Dit is 1 van de 11 steden van de Elfstedentocht. Elk van deze steden heeft een fontein. Hier een enorme vis, die moest uiteraard even op de foto. Vervolgens even met een wijntje op het terras genieten, het is tenslotte vakantie.

We checken in bij Het Weeshuis in Bolsward. Een heerlijk kleinschalig boetiekhotel. Een kamer met een aparte woonkamer, eigen terrasje en in de walnotenboom spotten we s ochtends een Ransuil. Oh! En vergeet niet ook een kijkje te nemen in de Broerekerk met het glazen dak.

Noord Holland

We vervolgen onze roadtrip met een oversteek over het IJsselmeer via de Afsluitdijk. We stoppen in het mooie Hoorn, we verkennen het stadje terwijl de auto oplaad.

Hoorn

We reden lekker binnendoor verder richting Schermer, hier staan verschillende molens in een prachtig landschap. Nooit geweten dat Noord-Holland zo mooi is.

Via kleine weggetjes bereiken we onze slaapplek Saenliefde in Wormer. Na de mooie kamer bewonderd te hebben stappen we opnieuw in de auto om nog even naar het strand te gaan bij Castricum aan zee. We borrelen wat en lezen een boek op het strand. Vervolgens is het tijd voor ons Greenhouse diner in de kas van Club Zand met een uniek uitzicht op zee. Genieten!

De volgende ochtend ontbijten we uitgebreid op het terras van de b&b. Daarna rijden we binnendoor via Jisp en Monnickendam naar Marken. We maken een wandeling naar de vuurtoren (het paard van Marken) en eindigen in het plaatsje zelf met een lekkere lunch.

Daarna reden we naar Volendam, daar waren we beide nog nooit geweest. We zijn er welgeteld 10 minuten. Het was voor Volendamse begrippen rustig, maar het is puur toerisme. Zeker na Marken en Monnickendam zag ik de schoonheid niet. Snel weer weg dus!

We eten bij Batavia 1894. Dit zit in één van de mooie pakhuizen die hier aan het water staan.

Pakhuizen in Wormer

Gelderland

De dag daarna reden we eerst naar Westzaan, hier staat een bedrijfsgebouw van Wilo met bijzondere architectuur.

Bedrijfsgebouw Wilo

Daarna stopten we in de Bijlmer. Als planologen wil je deze grote flats toch eens met je eigen ogen zien en ervaren. Daarnaast heeft de Bijlmerramp al bijna 30 jaar geleden veel indruk gemaakt, dus bezochten we het monument.

Vervolgens reden we door naar Muiderslot. Idee was eigenlijk om naar Pampus te gaan, maar helaas kan dat alleen nog maar in het weekend. Het slot was mooi!

We zouden die nacht eigenlijk in Zeist slapen, maar we bedachten ons last-minute (elke vakantie hebben we wel zo’n ingeving) en kozen voor een overnachting in Fort Vuren. Via binnendoor weggetjes langs de Vecht reden we naar het Fort. Supergave plek, mooie kamer maar het voelde toch net niet fijn. Vreemd hoe dat soms zo kan zijn.

Toevallig stond Els met haar camper op een camping op nog geen 5 minuten rijden. We spraken af, zaten lekker aan de plas op camping de Lievelinge en bbq-de samen. Gezellige avond!

Camping De Lievelinge

Limburg

Vuren was een tussenstop. Want de dag daarna reden we helemaal naar het zuiden van het land: Zuid-Limburg. We rijden een heel stuk binnendoor, vanaf Sittard echt met het buitenlandgevoel. We zijn was vroeg dus rijden eerst naar het Drielandenpunt. Weinig aan te zien, maar check.

Drielandenpunt

We rijden door naar ons plekje voor de komende twee nachten: Domein Holset. Een wijndomein waar ze bruisende wijnen maken en een aantal kamers verhuren. We hebben de mooiste, het Atelier.

We starten meteen met een rondleiding en proeverij. Bubbels zijn altijd fijn! Daarna lekker boekje lezen en een hapje eten bij de herberg op de hoek.

Peelslakken als voorgerecht, mjammie

De volgende ochtend startte met een heerlijk uitgebreid ontbijt op onze kamer.

Ontbijt op onze kamer: check ook dat uitzicht!

Daarna wilden we een jaren 50 kerk met veel beton bezoeken bij een Abdij. Vanwege Corona mocht dat niet en dat werd op niet zo’n vriendelijke wijze medegedeeld.

Dus maar snel via schattige kronkelige weggetjes door naar een ander wijndomein. Die van St Martinus in Vijlen. Mooie plek en gebouw, waar we in het winkeltje een aantal wijnen kochten. Zoals het Bergdorpje. Hun vaten worden ook gebruikt voor het biertje Gulle Martinus van Gulpener. Die was daar helaas uitverkocht. Goede reden om nog even naar Gulpen te rijden en daar bij de brouwerswinkel een paar in te slaan.

Het was warm! 30 graden dus we waren al flink klef. Snel langs onze kamer om ons op te frissen want het was tijd voor onze uitgebreide lunch bij Brut172. Dit nieuwe restaurant is van Hans van Wolde, de voormalige chef van Beluga** in Maastricht. Dat beloofde wat én maakte het meer dan waar. Mega genieten en lekkerbekken.

De terugweg

De volgende ochtend was de laatste dag van onze roadtrip. We reden naar Slenaken voor de lekkerste Limburgse vlaai (voor de oppassers van Pip). Vlakbij ligt Margraten met de Amerikaanse begraafplaats voor slachtoffers van de 1e en 2e Wereldoorlog. De vele witte kruizen op het strakke grasveld, het enorme monument: indrukwekkend.

We reden door naar Valkenburg aan de Geul waar het enige echte Hundertwasser gebouw van Nederland staat. Dit Ronald mc Donald huis is een vakantie plek voor ernstige zieke kinderen en hun familie. We blijven dus netjes op afstand maar genieten wel van het bizarre ontwerp.

Gebouw van Hundertwasser in Valkenburg

Jouw plannen?

Dit was onze roadtrip Nederland: wat zijn er toch mooie plekjes. Maar er staan er ook nog een aantal op de lijst: misschien voor een volgende roadtrip.

Wat ga jij doen in de zomer dit jaar?