Ja je ziet het goed. Een autoblog op Lekkerplakkerig. Misschien niet helemaal wat je verwacht, maar hey, ook vrouwen houden van mooie auto’s. En ik heb eens gelezen in een marketingblog dat vrouwen uiteindelijk bepalen welke auto gekocht wordt. En een MINI is natuurlijk ook niet zo maar een auto, zeker onze nieuwe elektrische MINI niet!

4 jaar geleden hadden we voor het eerst een private lease contract afgesloten en in maart 2020 liep deze af. Met levertijden erbij, moet je dan zo’n half jaar van te voren al wel gaan kijken. Dus eind vorig jaar begon onze zoektocht.

Ons eisenpakket

Eerder reden we Volvo C3 (koop) en onze tussenstap naar een Citroën C3 (lease) was een goede en verstandige, maar we wilden heel graag weer een premium automerk gaan rijden. Bovendien moest het wat ons betreft vanuit duurzaamheid een volledig elektrisch auto gaan worden. Genoeg eisen dus, én helaas geen onbeperkt budget 😉

De twee kanshebbers: DS3 crossback & MINI electric

We hebben veel verschillende auto’s bekeken, maar uiteindelijk bleven er twee serieuze opties over. De DS3 crossback e-tense en de MINI Electric. Beide waren nog niet in de showroom te zien en dus ook niet te rijden. Gelukkig waren er wel vergelijkbare benzine versies. Die konden we bij beide dealers meenemen voor een 24-uurs proefrit.

Na die proefritten hadden beide auto’s zo hun voor- en nadelen. En de verschillen tussen beide waren groot.

Wat uiteindelijk de doorslag gaf waren de kiebels.

Die kregen we meer bij de MINI dan bij de DS. En omdat we juist ook trots naar ons karretje willen kijken en lopen: viel de keuze uiteindelijk dus op de elektrische MINI. In november tekende we de contracten en werd de bestelling ingevoerd. Het werd de Yours: de versie met alle toeters en bellen, panoramadak en in een diepblauwe kleur, die bijna zwart oogt. En toen kon het wachten beginnen.

Extra zonnepanelen en een laadpaal

Omdat we elektrisch gaan rijden, besloten we om onze zonnepanelen uit te breiden, zodat het ‘tanken’ nog goedkoper en schoner wordt. Uiteraard moest er ook een laadpaal aangelegd worden.

Bij de bouw van ons huis heeft Esuni de zonnepanelen aangelegd. We vroegen daar ook nu weer advies over het uitbreiden van de zonne-installatie. We zijn uiteindelijk van 8 naar 19 zonnepanelen gegaan. Die leveren als het goed is genoeg op voor al ons verbruik.

Een flinke investering, die uiteindelijk geld moet opleveren én ons een groen gevoel geeft.

De aanvraag voor een laadpaal verliep via Eneco, maar dat ging niet erg prettig. Uiteindelijk kregen we na veel heen en weer mailen en bellen, pas half januari een offerte (ook nog met allerlei voorbehouden was). Toen we tijdens de werkzaamheden voor de zonnepanelen hoorden dat Esuni ook laadpalen aanlegt, was de beslissing snel genomen. Eind februari hebben zij de laadpaal geplaatst.

Kijkje in en om de MINI Electric

De eerste MINI’s zijn in maart uitgeleverd én daar zit die van ons bij! Ik laat je graag zien waarom wij zo blij zijn met deze auto:

En hoe rijdt de MINI Electric?

Ik vond het best even spannend om voor het eerst elektrisch te rijden.

Vooral omdat je eigenlijk met 1 pedaal de snelheid én het remmen bepaald. Ik had al wel eens eerder in een automaat gereden maar dit gaat nog een stapje verder. Laat je het gas los, dan rem je (zeker op lage snelheid) snel af en sta je stil. Dat is beter voor je accu (en dus rijtijd) dan remmen.

Bizar is hoeveel power de auto heeft, druk het gas in en je wordt letterlijk in je (heerlijk comfortabele) stoel gedrukt. 0 tot 100 doet de MINI in 7,3 sec.

En wat een rust zonder motor geluid. Zo kun je nog meer genieten van de erg fijne geluidsinstallatie.

Het opladen gaat heel gemakkelijk bij ons thuis, maar ook bij de openbare oplaadpalen is dat simpel! Enige is dat niet overal veel palen zijn, dus je moet wel vooraf even kijken waar je gaat laden. Zeker omdat de MINI een beperkte actieradius heeft.

Conclusie: hij rijdt heerlijk & ziet er ook nog eens uit als een lekker gebakje!

Subsidie vanuit het Rijk

Een week voordat wij de auto konden ophalen was het groot nieuws dat er een subsidieregeling komt voor particuliere elektrische auto’s. Die regeling geldt ook voor private lease contracten. Maar de contracten moeten dan na een nog te bepalen datum afgesloten zijn. Aangezien wij onze al een tijd geleden hebben besteld én we eigenlijk nu ook niet nog weer 3 tot 4 maanden op onze auto willen wachten hebben we pech.

Of eigenlijk: geen meevaller, want we hadden er natuurlijk in eerste instantie ook geen rekening mee gehouden. Maar als jij nog een elektrische auto wilt aanschaffen is wachten tot mei / juni misschien wel slim. Kan je €4000,- schelen!

En wat voor een auto rij jij of wil je gaan rijden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *